Hva er forskjellen på en billig og dyr nettside?

Januar 15 2023 av Petter Svärd

nettside-prisforskjell

Du kan kanskje lure på hvorfor noen tar 5 000kr mens andre tar 50 000kr for å lage nettsider som ser nesten like ut? Det er viktig å forstå at designet på en nettside bare er toppen av isfjellet, det er mye mer som ligger under overflaten.

Hva er forskjellen?

Det kan være svært lite forskjell mellom dyre og billige nettsider. Å betale mer for en nettside betyr ikke nødvendigvis at den er bedre. Mange webdesignere har ikke kompetansen som kreves for å skape en lønnsom nettside, uavhengig av prisen. Derfor kan det ikke garanteres at du får en kvalitetsnettside, enten prisen er høy eller lav.

De som lager billige nettsider

De som lager dyre nettsider

Eksempel på dyr men dårlig nettside

Her kan du se ett eksempel på en nettside som sannsynligvis har en pris på rundt 70 000 kr. Besøk nettside 

Synes du dette var et godt eksempel?

Hvem skal man velge som leverandør av nettside?

Det er viktig å velge en webdesigner som har kompetanse på hva som kreves for å skape en lønnsom nettside.

Hva må til for at en nettside skal bli lønnsom?

Oppskriften på en lønnsom nettside er enkel. Du trenger et fint design, og enda bedre innhold. (Strategisk tekst og bilder)

Det er kvaliteten på innholdet som skiller profesjonelle nettsider fra amatørnettsider.

En profesjonell nettside har to hovedfunksjoner:

  1. Tiltrekke potensielle kunder
  2. Overbevise dem om å bli kunder.

Derfor bør alt av innhold underbygge disse to punktene.

Hvordan kan man tiltrekke potensielle kunder til nettsiden?

Man kan tiltrekke potensielle kunder ved å sørge for at nettsiden dukker opp i søkeresultater på Google når folk søker etter tjenestene dine i det området du opererer i. Dette kalles «søkemotoroptimalisering» (SEO).

Hva er SEO og hvordan fungerer det?

Hvordan kan man overbevise potensielle kunder om å ta kontakt?

For å få potensielle kunder til å bli din nye kunde, er det viktig å bygge tillit og gi dem motivasjon til å ta kontakt. Det kan være lurt å se på typiske kundereiser, og forestille seg hvilke spørsmål potensielle kunder vil stille seg selv underveis i prosessen.

Ofte vil spørsmålene dukke opp i denne rekkefølgen:

– Det er viktig at kunden får svar på dette innen 5 sekunder ⚠️

– For å bygge tillit kan det være lurt å vise empati for kundens problemstilling, vise kundeomtaler og være åpen og ærlig.

– Vis autoritet i form av erfaring og kompetanse.

– Det er viktig å ha en stor og tydelig knapp med en handlingsoppfordring som for eksempel «Book tid» og å gjøre det enkelt for kunden å finne kontaktinformasjonen.
– Det er også viktig at kunden finner denne informasjonen innen 5 sekunder ⚠️

Ved å besvare disse spørsmålene, vil en større andel av de som besøker nettsiden ta kontakt og bli til nye kunder, noe som vil øke inntektene dine.

Hvordan avslører man en dårlig webdesigner?

For å avsløre en dårlig webdesigner, kan du besøke noen av nettsidene i porteføljen deres og ta følgende test:

  1. Kan du forstå hva bedriften tilbyr innen 5 sekunder uten å måtte scrolle?
  2. Er det en tydelig knapp for å komme i kontakt med bedriften?

Hvis svaret er nei på ett av disse spørsmålene, bør du vurdere å holde deg unna denne webdesigneren. Dette er grove feil som tilsier at sjansen for at resten av nettsiden er bra, er minimal.

Du kan også se etter om teksten på nettsiden er kundefokusert eller om den handler om bedriften. Ofte ser man at nettsider handler om når bedriften ble startet, hvem som startet bedriften, og noe om yrkesstolthet.

Potensielle kunder bryr seg ikke om dette, de vil vite hvordan bedriften kan hjelpe dem.

Nettside fra Styleweb

Vårt fokus er å skape profesjonelle nettsider som øker inntektene for bedriften din. Vi tror på at en god nettside skal være både god forretning for bedriften og god service for kundene.

Ta gjerne kontakt med oss for å få en anbefaling på hvordan du kan få mest mulig ut av din nettside-investering. Vi vil gjøre en vurdering basert på bransje, markedsområde, budsjett, bedriftens størrelse og markedspotensial.

Synes du denne artikkelen var nyttig?

Din tilbakemelding hjelper oss forbedre innholdet på denne siden.

Få pristilbud

Ring eller send e-post